Gitaarspelen uit passie is een geweldig mooie bezigheid.
Op deze pagina vind je ook dit jaar weer allerlei artikelen die er betrekking op hebben.
Voorgaande jaren blijven staan en kun je lezen als je op archief klikt.
30 September 2017
De Waarheid over gitaar-pickups?
De (h)eerlijke waarheid over gitaarelementen komt er in de basis op neer, dat het element niks op kan pikken wat je gitaar niet in zich heeft.
Ook het beste en duurste gitaarelement kan uit een middelmatige gitaar nooit een topgeluid oppikken. Heb je echter een goedkope gitaar die toevallig fantastisch klinkt, dan is het verdomd moeilijk om dat geluid te verpesten met een middelmatig gitaarelement.
Ik heb in mijn werkzame leven werkelijk honderden gitaarelementen gewikkeld met diverse magneten en diverse draaddiktes. Ik heb elementen zelf vervaardigd en nieuwe systemen en elektronische circuits bedacht. Maar de eerlijke waarheid die ik gevonden heb, is dat niet één element het geluid van je gitaar kan verbeteren. Wat wel kan met een element, dat kun je vergelijken met een microfoon. De plaatsing van de microfoon bijvoorbeeld. Dat geldt ook voor de plaatsing van je gitaarelement. De afstand tot de snaren, is ook bepalend voor wat je element kan oppikken van wat je snaar geeft. Er zijn geen gitaar-pickups te koop met een Jimi Hendriks-geluid, zoals er ook geen microfoons te koop zijn met een Elvis Presley-geluid. Dat is dus gewoon onzin. Tja, begint het kwartje al te vallen? 😀
Je kunt meer of minder wikkelingen op een element zetten, maar dat filtert eigenlijk alleen maar iets uit het geluid wat je misschien niet graag hoort. Meer output, is meer output, maar eigenlijk kun je ook de volumeknop op je versterker harder zetten. Door heel veel wikkelingen op een element te zettten, wordt de weerstand in de wikkeldraad zo hoog, dat je hoge tonen gaat verliezen. Maar ook hier gaat het dan om een filtering en er wordt niks toegevoegd aan wat je gitaar van zichzelf al geeft. Dus alles hangt mijns inziens af van hoe de snaren op je gitaar trillen.
De rest is hetzelfde als door een gekleurde bril kijken, die in werkelijkheid alleen maar ‘werkelijkheden’ weg filtert. Dus je gitaargeluid hangt vooral af, van hoe je gitaar de trilling van de snaar beïnvloedt.
Dat is wat je gitaar doet. Een snaar wordt in trilling gebracht die wordt opgevangen door het materiaal van je gitaar. De gitaar absorbeert iets van die trilling en geeft daarna hetgeen overblijft terug aan de snaar. Een denkbeeldige gitaar van stevig schuimrubber, zal weinig aan de snaar teruggeven, omdat het schuimrubber de meeste trillingen absorbeert. Een denkbeeldige gitaar van graniet zal bijna alle trillingen van de snaar terugkaatsen in de snaar, omdat het graniet de trilling niet kan absorberen. Deze twee denkbeeldige gitaren zijn twee uitersten. Er bestaat heel veel tussenin. De houtsoort mahonie absorbeert andere trillingen uit de snaar dan bijvoorbeeld vurenhout, of eikenhout. Wat er na die absorbsie overblijft, is je gitaargeluid dat door een element kan worden opgepikt. En dit geldt voor alle soorten gitaren, elektrische planken en ook akoestische gitaren.
Er zijn nog meer dingen van invloed op het geluid, zoals de constructie en de manier waarop het hout is verwerkt. Maar een gitaar-pickup kan hier dus niks aan veranderen. Een gitaar kan er geweldig blitz uitzien, met striping decoratie of met fluoriserende kleuren. Als er baggerhout onder zit, dan gaat het helemaal niks worden met je geluid, ook met de beste gitaar-pickup ter wereld niet. De beste truuk is dan natuurlijk om hem door phasers, flangers of overdrive apparaten te halen, zodat het inferieure karakter van het geluid effectief wordt gemaskeerd. Maar als je datzelfde doet met een gitaar die van zichzelf al fantastisch klinkt, dan krijg je toch iets met meer klasse. Mijn insteek is dus altijd om eerst te luisteren hoe een gitaar onversterkt klinkt en daarna hoe hij clean over een versterker klinkt.
Een pickup is niks meer dan een elektromagnetische microfoon, die de trillingen van je snaar oppikt. Het zij zo.
============================================================
6 April 2017
Akoestische oplossing.
Een akoestische gitaar klinkt het mooist wanneer je haar onversterkt gebruikt.
Op het podium heb je daar meestal niks aan, omdat het niet luid genoeg is.
Je kunt uit verschillende opties kiezen om het gitaargeluid uit te versterken.
1) Microfoon ervoor plaatsen.
2) Electromagnetische pickup onder de snaren in het klankgat.
3) Piezo-elektrisch element al dan niet met ingebouwde voorversterker.
Er zijn nogal wat piezo-pickups in omloop.
Het gaat in deze blog vooral over mijn persoonlijk advies m.b.t. de 3e mogelijkheid.
Iedereen vindt het tegenwoordig maar normaal, om een gat te maken in de zijkant van een akoestische gitaar ten behoeve van een piezo-pickup.In dat gat wordt dan de voorversterker met batterij gemonteerd.
Ik vind dat de slechtste oplossing. Waarom?
-De gitaar gaat veel langer mee dan het ingebouwde circuit.
-Vind over 25 jaar maar eens een vervangend elektrisch circuit als het stuk is. De gitaar zelf kan op dat moment misschien nog 100 jaar of langer dienst doen.
-Behalve een verzwakking in de constructie door het gat in de zijkant, kan de bedrading en het circuit vervelend meetrillen.
-Er is een betere oplossing, die bovendien erg betaalbaar is.
Nog een gat in je mooie gitaar. Dit keer voor de batterij die de ingebouwde versterker moet voeden.
Mijn standpunt is, dat batterijen in zaklantaarns thuishoren en niet in je gitaar.
Gitaren worden best goed gemaakt. Daarom gaan ze misschien nog generaties die na ons komen, goede diensten bewijzen. Zo’n electronisch circuit hoort niet thuis in een akoestisch instrument en gaat meestal maar 20 -25 jaar mee. De waarde van gitaren zonder gaten in de zijkant, worden in de toekomst meer waard. Dit ook met het oog op de restricties op houtsoorten, die nu nog gebruikt zijn, maar binnenkort niet meer. Denk aan Palissander, Ebbenhout enz.
Dit setje van Shaller kan zonder batterij gebruikt worden.
Het signaal is redelijk, maar wat als je het te zwak vindt of graag tone-regeling wil?
Het kopje is het enig zichtbare onderop je gitaar. Het is een combinatie gitaarbandknop annex jackpluguitgang.
Wanneer je het signaal van de passieve Shaller, of passief element van een ander merk,(20-25 euro) te zwak vindt, dan kun je een voorversterker tussen je gitaar en je versterker plaatsen. Bijvoorbeeld deze unit van Boss ( ca 90 euro). Dan heb je 15 DB signaalversterking en een fantastische actieve toonregeling. Bij een beperkt budget kun je natuurlijk ook 2e hands winkelen. Op de gitaarbeurs doen deze pedalen 50-60 euro.
Signaal en toneregeling zijn heel wat beter dan bij de inbouw-versies van een voorversterker.
Ik zie alleen maar voordelen.
Behoud van je onbeschadigde gitaar.
Superkwaliteit. Gemakkelijk batterij vervangen. Lage kosten. Wat wil je nog meer?
Tip voor wie het wil weten. Ik zie op ’t moment veel gitaarmerken, die gitaren maken met, ’te veel van alles’. Het volume spuit eruit, maar dan ook met alle frequenties en alle kanten op. Dat verkoopt misschien goed, maar zo’n gitaar is feitelijk kleurloos. Ik vergelijk het weleens met spotlights op het podium. Als je blauw, groen, rood en geel licht goed richt met een spotlight, dan zie je achter in de zaal ook al die afzonderlijke kleuren. Als al die kleurlichten dan breedstralers zijn, dan zie je achter in de zaal geen afzonderlijke kleuren meer, maar èèn gloed van roze licht. En dat is met geluid ook zo. Veel nieuwe gitaren van dit moment hebben geen focus meer. Je zou kunnen zeggen dat het ‘breedstralers’ zijn.
Alleen maar breed in alle frequenties. Met zo’n geluid zit je eigenlijk alles in de weg zodra je gaat mixen, vooral de zang. Zo’n gitaar klinkt ook alleen maar luid, wanneer je dichtbij staat. Een gitaar met focus, is op grotere afstand dan ook beter te horen. Er is ook wel wat aan te doen. Op deze website kun je onder de knop ”klankverbetering” hierover meer informatie vinden.
==================================================================